X

اخبار استارت آپ ها | خبرهای استارت آپی | Startups News

اخبار استارت آپ ها
مقایسه خشکشویی های آنلاین تهران در سمینار رقابت های استارت آپی

مقایسه خشکشویی های آنلاین تهران در سمینار رقابت های استارت آپی

سمینار رقابت های استارت آپی خشک شویی آنلاین در شرایطی برگزار شد که هنوز هیچ راه حل مورد قبول دو طرف برای حل اختلافات صنف خشک شویی با استارت آپ های خشک شویی ارائه نشده است. این سمینار با حضور آقای تربتی مدیر خشک شویی ژاندارک، اولین خشک شویی ایران و استارت آپ های زودشور، پاکلین، واش لین، تمیز شو، ببر و بشور و حباب برگزار شد.

سمینار رقابت های استارت آپی خشک شویی آنلاین در شرایطی برگزار شد که هنوز هیچ راه حل مورد قبول دو طرف برای حل اختلافات صنف خشک شویی با استارت آپ های خشک شویی ارائه نشده است. این سمینار با حضور آقای تربتی مدیر خشک شویی ژاندارک، اولین خشک شویی ایران و استارت آپ های زودشور، پاکلین، واش لین، تمیزشو، ببر و بشور و حباب برگزار شد.

 

تمیز شو

زود شور

پاکلین

واش لین

 

 

450

700

(در روزهای پیک بالاتر از 1000)

 

متوسط کار در روز(هر سفارش می تواند شامل چندین کار باشد.)

 

5 هزار

30 هزار

 

تعداد مشتري ثبت نام شده

27

15

32

 

تعداد کارمندان (تعداد نيروي انساني مستقيم   به همراه راننده ها)

 

23 میلیون

20 میلیون

 

بیش ترین کارکرد پرداخت شده به تمام خشک شویی ها در یک ماه

 

برنامه ریزی برای 15 ماشین و 15 موتور انجام شده است

17 موتور و ماشین

 

تعداد وسایل نقلیه

 

کل تهران

کل تهران

شروع از 6 منطقه و در حال حاضر کل تهران

مناطق تحت پوشش

همه خشک شویی ها

درجه 1

فقط ممتاز و درجه 1

 

خشک شویی های طرف قرارداد

ندارد

ندارد

ندارد

ندارد

کارگاه شخصی خشک شویی

 

5 سال

5 تا 10 سال

 

زمان سود دهی

 

سالیانه

سالیانه

فصلی

دوره تمدید قرارداد با خشک شویی ها

سرویس حمل و نقل وابسته به خشک شویی

سرويس حمل و نقل مستقل

سرويس حمل و نقل مستقل

سرويس حمل و نقل مستقل

سرویس حمل و نقل

هزینه پیک توسط خشک شویی پرداخت می شود.

همکاری پورسانتی

راننده استخدامی آموزش دیده

راننده استخدامی

نوع کار با راننده

 

٢٤ ساعته و هر روز هفته، حتي  تعطيلات

٢٤ ساعته و هر روز هفته، حتي  تعطيلات

 

ساعات سفارش گيري

 

هر روز حتي تعطيلات ساعت ٩ صبح تا 12 شب

هر روز حتي تعطيلات ساعت ٩ صبح تا ٩ شب

 

پشتيباني و سرویس دهی

 

اندرويد - iOS - وب

اندرويد - iOS - وب

اندرويد - iOS - وب

روش سفارش گیری

 

خشک شویی سنتی ژاندارک (اولین خشک شویی ایران) روزانه کمتر از 100 کار  می پذیرد.

 

دکتر مسعود نویدی مقدم، استاد دانشگاه و مدرس سمینار رقابت های استارت آپی دانشگاه شهید شمسی پور گفت: اتحادیه خشک شویی و استارت آپ های این حوزه  می توانند با ایجاد یک پل ارتباطی به تعامل رسیده و اختلافات خود را کنار بگذارند. وی افزود: استفاده از تجربه سنتی ها و تخصص آنلاین ها، بهترین راهکار است. ایشان افزودند: جمعیت 15 میلیونی سال 1342 با جمعیت 80 میلیونی امروز، این واقعیت را نشان می دهد که شاید سیستم مدرن سال 1342 پاسخگوی نیازهای امروز بشر نباشد. نویدی مقدم افزود: افراد صاحب جواز، استارت آپ ها ، اتحادیه و ارائه دهندگان سرویس های تعمیراتی به خشک شویی ها اضلاع مختلف این کسب و کار هستند و این سندیکاها می بایست با داشتن جلساتی، ارتباطات خود را توسعه دهند.

صادقی از بنیان گذاران خشک شویی آنلاین پاکلین گفت: خشک شویی پاکلین با سابقه یک سال فعالیت، توانسته است تا با تکنیک های سئو در لغات مرتبط مثل خشک شویی، اتو شویی آنلاین در جایگاه اول یا دوم باشد. صادقی گفت: ما برنامه ای برای تاسیس کارگاه یا کارخانه خشک شویی انحصاری نداریم و از طریق عقد قراردادهای غیرانحصاری با خشک شویی ها از اضافه ظرفیت آنها استفاده می کنیم.  وی افزود: وقتی طبق ارزیابی های ما یک خشک شویی توانایی انجام تعداد کار درخواستی را با کیفیت، زمان و هزینه مورد نظر داشته باشد، با خشک شویی قرار دادی نوشته شده و با شیب مناسبی سفارشات بر اساس موقعیت جغرافیایی برای آن واحد صنفی ارسال می گردد.

حسینی از بنیان گذاران خشک شویی آنلاین واش لین گفت: ما نیز مانند تمام استارت آپ های این حوزه تمام تهران را پوشش داده ایم و مانند همه استارت آپ های مطرح جهان یک هدف بیشتر نداریم و آن هم در اختیار گرفتن کل بازار است. حسینی از واش لین افزود: مکانیزم ها در این کسب و کار آنلاین متفاوت است، می تواند سیستم حمل و نقل با راننده های در استخدام برای خودمان باشد یا مثل اسنپ و تپسی حالت فریلانسر داشته باشد، می تواند کارگاه از ما باشد یا اینکه کارگاه از صاحبان واحد های صنفی باشد و ده ها مدل دیگر که هر یک می توانند به نوعی بر تغییر سیستم خشک شویی آنلاین تاثیر گذار باشند.

رحیمی مدیر خشک شویی آنلاین زودشور گفت: رقیب اصلی ما ماشین های خشک شویی هستند نه صاحبان صنف خشک شویی. وی افزود: ما باید جلسات مشترکی با اتحادیه داشته باشیم و بتوانیم به نتیجه برسیم. رحیمی گفت: اگر توان مقابله با ما به توان همیاری با ما تبدیل شود، ما می توانیم اندازه بازار خودمان را گسترش دهیم. ایشان افزودند: شفافیت مناسبی در خشک شویی ها وجود ندارد و قیمت گذاری ها ثبات  خاصی ندارند. وی افزود: ارتباط با مشتری مساله ای است که می بایست در خشک شویی ها لحاظ شود و این بجز با راه اندازی استارت آپ ها ممکن نمی شود.

پرواز از خشک شویی آنلاین تمیز شو گفت: ما سهم بازاریابی خودمان را از سفارش مشتری برمی داریم و مابقی را به عنوان هزینه انجام کار به خشک شویی ها واگذار می کنیم و با کاهش درصد سودمان مشتری بیشتری جذب می کنیم. پرواز گفت ما در کنار خشک شویی، اولین قالی شویی آنلاین بازار کسب و کار نیز هستیم. در همین زمینه رحیمی از زودشور گفت: قالی شویی تمیز شو بسیار مقیاس پذیر است و می تواند به زودی در همه شهرها گسترش یابد.

در حاشیه این سمینار یکی از خشک شویی داران در مصاحبه با خبرنگار ما افزود: من هم تاکید می کنم که در شرایط فعلی فضای خالی در خشک شویی های تهران وجود دارد، اما برخی از خشک شویی های نامدار تهران مثل ژاندارک مستثنی از این قضیه هستند. همچنین باید در نظر داشت که با بالا رفتن هزینه ها، مردم هزینه خشک شویی را از سبد خانوار حذف کرده اند. از طرفی مردم در شرایط فعلی تمایل بیشتری به خدمات آنلاین پیدا کرده اند.

هم بنیان گذار پاکلین گفت: پاکلین ناوگان حمل و نقل خصوصی دارد که برای دریافت سفارشات از موتور و برای تحویل آنها از ماشین های مخصوص استفاده می کند. ناوگان پاکلین در حال حاضر مجهز به حدود 20 وسیله نقلیه است که در حال توسعه آن نیز هستیم. پاکلین معمولا با خشک شویی های درجه یک و ممتاز کار می کند و ارسال و دریافت در پاکلین فعلا رایگان است. قیمت ها در پاکلین از درجه یک پایین تر است. همچنین پاکلین بسته بندی منحصر به فردی دارد و لباس ها را با پوب لباسی و کاور مخصوص برای مردم ارسال می کند.

صادقی افزود: ارسال و دریافت در پاکلین معمولا در زمان مشخص شده انجام می پذیرد و مشتری انتخاب می کند که چه زمانی کار را تحویل داده و چه زمانی کار را تحویل بگیرد؟ همچنین در گزینه ویژه ما توانایی انجام کارها در مدت زمان کوتاه و تحویل 6 ساعته را نیز داریم. صادقی افزود: بررسی ها در پاکلین نشان می دهد مشتریان اغلب افرادی هستند که زمان برایشان اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل سرویس تحویل سریع در پاکلین راه اندازی شده است.

صادقی افزود: در پاکلین برای هر قرارداد با خشک شویی 60% از مبلغ دریافتی به خشک شویی تحویل داده می شود و 40% باقی مانده هزینه های حمل و نقل و نگهداری سرویس پاکلین می شود. صادقی افزود: اغلب خشک شویی های آنلاین در قیمت گذاری با یکدیگر همکاری کرده و با تنظیم قیمت ها فضای رقابتی سالمی را ایجاد می کنند.

حسینی از بنیان گذاران خشک شویی واش لین گفت: در واش لین با هدف تغییر روش سرویس دهی به افرادی که نیازمند خدمات خشک شویی هستند شروع به کار کردیم. صادقی افزود: مدل کسب و کاری ما طوری ایجاد شده است تا بتوانیم یکپارچه سازی فرآیند اطلاعات، حمل و نقل، انبارداری و جابهجایی کالا یا به اختصار فرآیند کامل لجستیک را در حوزه خشک شویی با روشی بهینه به مردم ارائه دهیم.

حسینی از واش لین در ادامه افزود: بهای هزینه تمام شده برای ما هزینه پایینی است و هزینه های سربار مثل اجاره کارگاه در کار ما بالا است و اصلاح این موضوع در کار ما با در نظر گرفتن تراکم خشک شویی ها در برخی از نقاط تهران و ظرفیت مازاد آنها مساله ای است که در واش لین به آن توجه شده و با یک مدل کسب و کاری مناسب در صدد فعال سازی آن و استفاده از فرصت پیش آمده هستیم.

مدیر تمیزشو گفت: ما در تعریف ماموریت و هدف اپلیکیشن تمیز شو، بنا داشتیم تا پلی بین کسب و کار سنتی و کسب و کار مدرن باشیم. یعنی مشابه اسنپ عمل نکنیم و خشک شویی ها را با برشکستگی مواجه نکنیم. با پیش فرض این تعریف به سمتی رفتیم که برای خشک شویی های تهران ارزش افزوده ایجاد می کنیم. پرواز افزود: ما علاقه داریم تا با اتحادیه همکاری کنیم و برخورد اتحادیه با ما باید دوستانه باشد. پرواز افزود: یک مشکل قانونی در این قسمت وجود دارد، همانطور که بحث تاکسیرانی و تاکسی آنلاین ها به نتیجه نرسید، دعوای خشک شویی آنلاین و اتحادیه هم به نتیجه نمی رسد، مگر با تعامل داشتن دو طرف و ما آماده تعامل هستیم.  

صادقی از بنيانگذاران پاکلین گفت: کسب و کارهای نوین، چابک هستند و در طراحی مدل ها تلاش داریم تا مواردی را رعایت کنیم که ضمن ایجاد کمترین اصطحکاک یک هم افزایی و ارزش افزوده برای کسب و کارهای موجود ایجاد کنیم. وی گفت: در زمینه خشک شویی آنلاین هم ما یک فرصت هستیم و رقیب خشک شویی های کلاسیک نیستیم و تلاش داریم تا با ایجاد یک فرهنگ جدید، استفاده از ظرفیت ها را بالا ببریم و ما یک واحد کارآفرینی کوچک در حال رشد هستیم و قطعا فرصتی برای اتحادیه خواهیم بود.

صادقی افزود: ما در قرارداد هایمان با افرادی قرارداد می بندیم که دارای مجوز از اتحادیه باشند و از سیستم درجه بندی اتحادیه بهره می گیریم. ایشان افزودند: چنانچه یک خشک شویی قراردادش با ما را عمل نکند، ما هم مثل سایر مشتریان می توانیم از آن خشک شویی به اتحادیه اعلام نارضایتی بکنیم.

حسینی از واش لین گفت: بسیاری از کسب و کارها عوض شده اند و سال های گذشته اکثر مردم به بانک مراجعه می کردند و امروز تعداد دفعات مراجعه به بانک کاهش یافته است. همچنین در بیمه نیز اگرچه چالش هایی برای استارت آپ ها رخ داده است، اما شوق بسیاری در مردم در استفاده از این خدمات ایجاد شده است.

رحیمی از زود شور ضمن تشکر از آقای تربتی از بزرگان خشک شویی ایران گفت: کار ما رقابت با خشک شویی ها نیست و ما یک روش جدید برای لجستیک هستیم، کاری که سال ها در سبک زندگی تغییر ایجاد کرده است. ایشان افزودند: تا به امروز نزدیک به 85 درصد از خشک شویی های تهران تعطیل شده اند، دلیل آن چیست؟ رحیمی گفت: چرا استفاده مردم از خدمات خشک شویی در تهران کاهش یافته است و تعداد کمی خشک شویی در تهران فعال هستند؟ ایشان دلیل این امر را مشکل در ارائه خدمات معرفی کردند و افزودند: روش جدید برای ارائه خدمتو سبک زندگی ما می تواند به توسعه صنف کمک کند. رحیمی گفت: ما صرفا ظرفیت خالی خشک شویی ها را فعال می کنیم تا سال آینده تعداد بیشتری خشک شویی تعطیل نشوند.

 حسینی از واش لین گفت: مشتری ترجیح می دهد تا قیمت را قبل از تحویل کار بدند و این مزیتی است که دقیقا در سیستم های ما برایشان مشخص می شود و ما در سراسر تهران، از شمال تا جنوب خدمات را با یک قیمت مشخص انجام می دهیم، این در حالی است که در خشک شویی های سنتی چنین نیست و ما نیاز به یک نظام قیمت گذاری مشخص داریم تا بتوانیم درجه خدمات مورد نیاز را انتخاب کنیم. تربتی از خشک شویی ژاندارک گفت: برای ما کیفیت شستشو از اهمیت بالایی برخوردار است و درجه بندی امری ضروری برای تعیین نرخ در اتحادیه است، که فرایندی نسبتا پیچیده است. ایشان گفتند: برخی مواقع سایز لباس قیمت را تغییر می دهد. 

مدیر زودشور افزود: در حال حاضر ما ماشین را تامین نمی کنیم، چون اگر ماشین را خودمان داشته باشیم باید بیمه هم داشته باشیم که اگر بخواهیم آنها را بیمه کنیم با مشکل مواجه می شویم. مدیر پاکلین نیز گفت: ما ناوگان شخصی خودمان را داریم و مدیر تمیز شو گفت ما دلیوری را از طریق خود خشک شویی ها انجام می دهیم.

صادقی از پاکلین گفت: ما دید پلتفرمی داریم و بدنبال راه اندازی کارگاه نیستیم و با پیشنهاد ساعت به مشتریان، ترافیک را پایین می آوریم. صادقی افزود: ما مشکلات شما را به اتحادیه واگذار نمی کنیم و خسارات شما را درجا پرداخت می کنیم. رحیمی از زودشور گفت: اتحادیه می تواند با آموزش اعضای صنف خود، بیکاری و تعطیلی واحدهای صنفی را کاهش دهد. این آموزش باعث می شود تا مردم رضایت بیشتری از خدمات خشک شویی ها داشته باشند. این فعالیتی است که در حال حاضر توسط استارت آپ ها و بر روی سایت هایشان انجام می گیرد.

صادقی از پاک لین گفت: شش ماه اول را با سرمایه شخصی پیش رفتیم و بعد از آن توانستیم با شتاب خوبی به صفحه اول گوگل برسیم و اولین سرمایه گذار خود را جذب کردیم. صادقی افزود:نرخ بازگشت سفارش امیدوارکننده ای داریم.

رحیمی از زودشور گفت: ما از دادن اطلاعات کسب و کار خود ترسی نداریم و دوست داریم تا علاقه مندان به کسب و کار از آمارهای دقیق برای برنامه ریزی استفاده کنند. ایشان افزودند: وقتی کار به نتیجه می رسد که به بورس وارد شود. رحیمی گفت: در حال حاضر اگر فردی قصد ایجاد خشک شویی آنلاین دارد، حداقل 5 میلیارد هزینه نیاز دارد، زیرا اجرای این کار، هزینه ورود به بازار بالایی نیاز دارد. رحیمی گفت الوپیک بخشی از مشتری های پیک بادپا را برداشت و اگر امروز به من مجوز بدهید، کمک بزرگی برای من است، این در حالی است که شاید سال بعد نیازی به تعامل با اتحادیه نداشته باشیم.

 

پاکلین در پاسخ به این سوال که آیا توانسته اید در یک سال فعالیت تان هزینه های انجام شده را پوشش دهید گفت: سرمایه گذاری ما طولانی مدت استو تمرکز ما بر رضایت خشک شویی داران و مشتریان است. پیش بینی می کنیم در زمانی 5 ساله به سود برسیم.

صادقی از پاکلین در پاسخ به این سوال که چرا خشک شویی را انتخاب کردید افزود: حوزه علاقه مندی ما لجستیک است. سبک زندگی مردم در حال تغییر است و مردم بسیاری از امورات خود را از طریق گوشی موبایل شان انجام می دهند. تاکسی می گیرند، غذا  سفارش می دهند و بلیت رزرو می کنند و این فرصت مناسبی است تا خشک شویی را نیز آنلاین درخواست دهند. ایشان افزودند: با داشتن اطلاعات آماری از بازار به این نتیجه رسیدیم که این حوزه برای فعالیت مناسب است.

پرواز مدیرعامل تمیزشو گفت: تمیزشو امسال با عقد 200 قرارداد با خشک شویی های سطح تهران، کار خود را شروع کرده است و امید دارد به زودی سهم بزرگی از بازار را در اختیار بگیرد. پرواز افزود: ما هیچگونه انبار یا کارگاهی برای شستشو نداریم و در آینده ای نزدیک مزیت رقابتی را در اپلیکیشن خود فعال می کنیم. وی افزود: ما کار خود را از قالی شویی آنلاین شروع کردیم، بعد از آن با دیدن بازار خشک شویی که خدمات مشابهی دارد، آن را نیز به مجموعه خود اضافه کردیم. در حال حاضر خشک شویی مشتریان بیشتری در مجموعه ما دارد.

صادقی از پاکلین در پاسخ به این سوال که شما چه نظارتی بر کیفیت کارهای انجام شده دارید گفت: ما در مجموعه خود واحد نظارت و کنترل داریم که بعد از عقد قرارداد، این موارد با مراجعه دوره ای و به صورت تصادفی توسط مسئول کنترل کیفیت برای واحد های بزرگ بررسی می شود. همچنین نظارتی بخصوص بر روی واحد های کوچک نیز انجام می شود. صادقی افزود: خسارت جزء لاینفک کار است و ما مشکلات خودمان را با پرداخت خسارت به مشتری حل می کنیم و به اتحادیه ارجاع نمی دهیم. حسینی از واش لین نیز گفت: ما از ترکیب روش های نظارت بر کارگاه، بررسی گزارشات مردمی و نتایج نظرسنجی ها برای کنترل کیفیت استفاده می کنیم. مدیر خشک شویی تمیز شو نیز گفت: قرار داد ما صرفا با خشک شویی های مجاز است که این امر باعث کاهش مشکلات می شود. همچنین تلاش می کنیم تا با انتقال نظرات مردم به خشک شویی ها، آنها را به سمت ارائه خدمات بهتر هدایت کنیم.

یکی از خشک شویی داران از پاکلین پرسید: وقتی لکه ای بر روی لباس است، چطور ندیده و بطور آنلاین قیمت را ارزیابی می کنید و یا اینکه اگر لباسی قابلیت رنگرزی نداشته باشد، چگونه تشخیص می دهید. صادقی در پاسخ گفت: سیستم قوی ارتباط با مشتری این امکان را به صاحب خشک شویی می دهد تا در صورت ایجاد مشکلاتی برای لباس پس از رنگرزی، قبل از انجام کار، آن را به اطلاع مشتری برساند و در این موارد مشتری تصمیم می گیرد که آیا کار را انجام دهیم و یا عودت کنیم. حسینی از واش لین نیز گفت: بسیاری از این موارد را ما با آموزش دادن به راننده ها مرتفع می کنیم و موارد نادری به دست خشک شویی می رسند، که آنجا نیز مسئول خشک شویی مشکل را گزارش می کند.

دکتر مسعود نویدی مقدم روان شناس شغلی گفت: شکاف نسلی مساله ای است که باید از رویکرد روان شناسی به آن پرداخته شود. مردم اعتماد بیشتری به سیستم و خدمات سنتی دارند. ایشان افزودند:حس نوستالژیک چالش بزرگی برای برای کسب و کارهای آنلاین محسوب می شود. لذا خدمات مدرن می بایست از در کنار قرار گرفتن خدمات سنتی برای معرفی خود استفاده کنند و در حوزه خشک شویی نیز توصیه می کنم تا استارت آپ ها صرفا به بحث حمل و نقل بپردازند، که اگر وارد ایجاد کارخانه های خشک شویی شوند، علاوه بر چالش برای خشک شویی های شهری، امکان موفقیت خود را نیز کاهش می دهند.

 

مطلب قبلی ریاست اتحادیه خشک شویی: در سمینار رایگان رقابت های استارت آپی خشک شویی آنلاین شرکت کنید.
مطلب بعدی سمینار رقابت های استارت آپی میوه آنلاین برگزار شد.
Print
4754 رتبه بندی این مطلب:
5/0

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

فهرست استارت آپ ها

انتخابگر پوسته